Pytanie nr 1 Czy w sytuacji gdy łączenie organów egzekucyjnych odbędzie się bez zmiany miejsca świadczenia pracy przez pracowników organu przekazującego systemy informatyczne wykorzystywane w egzekucji będą umożliwiać taki system pracy
Udzielając odpowiedzi na tak postawione pytanie należy przede wszystkim podkreślić, że założeniem reformy egzekucji jest aby wszyscy pracownicy połączonych komórek egzekucji świadczyli pracę w jednej lokalizacji, w siedzibie urzędu skarbowego przejmującego. Powyższe jest niezbędne dla prawidłowego przebiegu procesu egzekucji. Należy bowiem pamiętać, że obecnie akta postępowania egzekucyjnego są papierowe a każdy z pracowników organu egzekucyjnego, bez względu na to czy jest pracownikiem komórki procesu egzekucyjnego czy też jest pracownikiem komórki orzecznictwa egzekucyjnego i egzekucji z nieruchomości powinien mieć zagwarantowany dostęp do tych akt. Rozproszenie siedzib organu może zaburzyć sprawną komunikację pomiędzy poszczególnymi komórkami, a co za tym idzie wpływać negatywnie na
prowadzone postępowanie egzekucyjne. Jednocześnie Ministerstwo Finansów informuje, że EGAPOLTAX nie będzie obsługiwał systemu zdalnej pracy.
Pytanie nr 2 Czy urząd, który przejmie zadania z zakresu egzekucji będzie miał w EGAPOLTAX dostęp do spraw zamkniętych przed połączeniem przez organ przejmowany?
Odpowiadając na powyższe pytanie należy udzielić odpowiedzi twierdzącej. Organ przejmujący będzie miał zapewniony dostęp w EGAPOLTAX do spraw zakończonych komórki egzekucji urzędu przejmowanego. Powyższe jest niezbędne dla zapewnienia organowi egzekucyjnemu (urzędowi przejmującemu) realizacji obowiązków ustawowych, o których mowa w art. 61 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1553, z późn. zm.).
Pytanie nr 3 Czy system do obsługi egzekucji administracyjnej w chwili łączenia będzie kompletny, tzn. nie tylko umożliwi migrację danych do wspólnej bazy, ale również zapewni automatyczne połączenie EGAPOLTAX z Ognivem (rejestracja zdarzeń), automatyczne zajęcia rachunków do kwoty 500 zł oraz automatyczne poszukiwania majątku (takie zmiany zapowiadano na 2020 r.)?
Odpowiadając na powyższe pytanie należy udzielić odpowiedzi twierdzącej. Jednym z założeń przedmiotowej reformy jest usprawnienie procesu egzekucji administracyjnej. W tym celu przewidziano nowe rozwiązania informatyczne w obszarach, w których obecnie obciążenie pracą pracowników egzekucji jest znaczne. W okresie poprzedzającym wdrożenie zmian organizacyjnych w poszczególnych województwach, przewiduje się wdrożenie nowych funkcjonalności: automatyzacja zajęć rachunków bankowych, automatyczne poszukiwanie majątku, elektroniczny tytuł wykonawczy, a także wdrożenie usługi poczty hybrydowej.
Pytanie nr 4 Czy, a jeśli tak to kiedy udostępnione zostaną narzędzia informatyczne wspomagające proces łączenia egzekucji? W szczególności chodzi tu o rozwiązania pozwalające na przenoszenie danych między bazami poszczególnych urzędów i ich scalenie w jedną bazę.
Udzielając odpowiedzi na powyższe pytanie, Ministerstwo Finansów potwierdza, że zostaną zapewnione narzędzia informatyczne, które pozwalają przenieść sprawy/dane z kontekstu urzędu przejmowanego do kontekstu urzędu przejmującego (nowoutworzony organ egzekucyjny będzie pracował tylko w jednym kontekście). Procedura reorganizacji organów egzekucyjnych nie może spowodować destabilizacji procesu egzekucji administracyjnej na poziomie kraju. Proces przygotowania do łączenia komórek egzekucyjnych będzie monitorowany przez Ministerstwo Finansów i nastąpi w momencie kiedy proces ten będzie prawidłowo przygotowany. Przygotowanie wspomnianych narzędzi informatycznych jest warunkiem wdrożenia planowej reformy egzekucji.
Pytanie nr 5 Czy, a jeśli tak to na jakich zasadach urząd skarbowy, który przejmuje zadania z zakresu egzekucji będzie miał dostęp do baz danych (m.in. eORUS, POLTAX) przekazującego urzędu skarbowego w takim samym zakresie, w jakim ma dostęp do własnych baz danych?
Jak już wskazano powyższej, przewiduje się nowe rozwiązania informatyczne, które mają na celu usprawnić dotychczasowe procesy. Jednym z nich jest automatyzacja poszukiwania majątku zobowiązanych, które ma na celu wspomóc i odciążyć pracowników komórek egzekucyjnych od „ręcznego” przeszukiwania poszczególnych baz danych. W ramach poszukiwania majątku system automatycznie wykona zapytanie m.in. w bazie Poltax we wszystkich kontekstach w kraju. Zapytanie będzie dotyczyć zakresu danych analogicznie jak dla raportu e-Orus (informacje o podmiocie (w tym PKD), podsumowanie, obywatelstwa, otwarte obowiązki podatkowe, dokumentacja podatkowa, miejsce zatrudnienia wg PIT-11, PIT-8B,C,G,S, PIT-R, PIT-40/A, wysokość dochodów z zagranicy - PIT/ZG, zestawienie dochodów podatnika, źródła przychodu wg własnego zeznania rocznego i zwroty i nadpłaty podatków w zadanym ostatnim okresie). Niezależnie od powyższego Ministerstwo Finansów informuje, że na obecnym etapie prac nie planuje rozbudowy funkcjonalności eORUS, choć, co należy wyraźnie podkreślić, nie wyklucza tego.