Wystąpienie Ministra Mariana Banasia do DAS

Drukuj
Utworzono: 16 marca 2017

Wiele działań zostało wykonanych ale jeszcze wiele pracy przed nami. Nie możemy przy tym zapominać, że nawet najbardziej pożądane zmiany wymagają skutecznej komunikacji szczególnie podległymi wam pracownikami i funkcjonariuszami. Zrozumiałe jest zaniepokojenie, kiedy zainteresowani nie otrzymują informacji o zrealizowanych i planowanych działaniach, które ich bezpośrednio dotyczą.

Wiem, że organizowaliście Państwo wiele spotkań z pracownikami i funkcjonariuszami, niemniej z napływających do mnie informacji wynika, że w dalszym ciągu jest niedosyt tych działań. Niezbędne jest zatem kontynuowanie pracy w tym obszarze. Koniecznym jest wskazywanie i wyjaśnianie prawnie uwarunkowanego modelu procedur przejściowych.

Obawy pracowników i funkcjonariuszy wywołuje błędne przekonanie, że wskazane miejsce wykonywania pracy czy pełnienia służby od dnia 1 marca br. jest równoznaczne z propozycją zatrudnienia czy też pełnienia służby. Chciałbym przypomnieć, że procesy pracownicze i służbowe w procesie wdrożenia KAS, zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2016 r. „Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej”, odbywać się będą w sposób stopniowy. W pierwszej kolejności, pracownicy i funkcjonariusze otrzymali pisemną informację o miejscu wykonywania obowiązków służbowych, jeżeli uległo ono zmianie. Było to niezbędne ze względu na fakt, że od 1 marca br. izby administracji skarbowej połączyły się z mającymi siedzibę w tym samym województwie, izbą celną i urzędem kontroli skarbowej oraz zniesione zostały urzędy celne wraz z podległymi oddziałami celnymi. Powstały też nowe jednostki organizacyjne - urzędy celno-skarbowe wraz z oddziałami celnymi. Dlatego też każdy, kto wykonywał pracę lub pełnił służbę w nieistniejących formalnie od 1 marca br. jednostkach organizacyjnych Służby Celnej czy też kontroli skarbowej musiał poznać nowe miejsce wykonywania pracy lub pełnienia służby.

Należy także zauważyć, że wspomniana wyżej ustawa jednoznacznie wskazuje, że w sprawach wynikających ze stosunku pracy i stosunku służbowego stosuje się przepisy dotychczasowe. Co za tym idzie, każdy wykonuje obecnie pracę lub pełni służbę na podstawie dotychczasowych zakresów obowiązków pracowniczych lub służbowych do czasu ich zmiany. Także wszelkie dotychczasowe upoważnienia Szefa Służby Celnej, Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej, dyrektora urzędu kontroli skarbowej, dyrektora izby celnej, dyrektora izby skarbowej oraz naczelnika urzędu celnego wydane odpowiednio funkcjonariuszom albo pracownikom w celu wykonywania przez nich obowiązków służbowych oraz zadań pozostają w mocy do czasu ich cofnięcia lub zmiany.

Dopiero końcową fazą procesów kadrowych będzie propozycja pracy lub służby na podstawie art. 165 ustawy wprowadzającej ustawę o KAS, którą dyrektorzy izb administracji skarbowej będą składali pracownikom i funkcjonariuszom do dnia 31 maja b.r. Będzie to propozycja określającą nowe warunki zatrudnienia albo pełnienia służby, która uwzględni posiadane kwalifikacje i przebieg dotychczasowej pracy lub służby, a także dotychczasowe miejsce zamieszkania.

Ustawa wprowadzająca ustawę o KAS zawiera szereg przepisów przejściowych dotyczących pieczęci, druków, legitymacji służbowych, upoważnień, kontynuacji pracy lub służby, kontynuacji wykonywanych zadań i czynności kontrolnych oraz postępowań. Należy przypominać o tych zapisach mając na względzie kontynuację wykonywanych dotychczas zadań.

Ważne jest również zapoznawanie pracowników i funkcjonariuszy z nowymi regulacjami wewnętrznymi danej jednostki organizacyjnej KAS. Żaden pracownik ani funkcjonariusz nie powinien mieć wątpliwości w jakiej komórce organizacyjnej pracuje i kto jest jego zwierzchnikiem.

Biorąc powyższe pod uwagę polecam zorganizowanie we wszystkich jednostkach organizacyjnych KAS spotkań kierujących komórkami organizacyjnymi z pracownikami i funkcjonariuszami. Na spotkaniach tych należy poinformować o bieżących i planowanych działaniach na poziomie danej jednostki oraz obowiązkach wynikających z obowiązujących przepisów prawa a zwłaszcza ustawy wprowadzającej ustawę o KAS. Ważnym jest, aby przekaz informacyjny był jednolity, co wymaga odpowiedniego przygotowania takich spotkań z poziomu dyrektora IAS.

Jednocześnie wyznaczam termin realizacji wyżej wymienionego zadania nie później niż do dnia 15 marca br.

SZEF KRAJOWEJ ADMINISTRACJI SKARBOWEJ