Pismo Ministra Finansów do Marszałka Kuchcińskiego dot. KAS

Drukuj
Utworzono: 5 lipca 2016

Na wstępie pragnę zauważyć, że projekt ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz projekt ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej są projektami poselskimi złożonymi w Sejmie RP w dniu 3 czerwca 2016 r. przez grupę posłów.

Odnosząc się w pierwszej kolejności do przedstawionego przez Pana Posła pytania jakie inne cele, poza wskazanymi w treści interpelacji, przyświecają Ministerstwu w procesie łączenia wszystkich instytucji skarbowych w Krajową Administrację Skarbową pragnę podkreślić, że nie podzielam obaw, o których mowa w interpelacji, w szczególności jakoby reforma administracji podatkowej, celnej i skarbowej stanowiła potencjalne zagrożenie dla wysokości wpływów do budżetu państwa. Wręcz przeciwnie, w mojej ocenie, zreformowana administracja podatkowa, skarbowa i celna, działająca w ramach struktur Krajowej Administracji Skarbowej będzie skuteczniej oddziaływać na realizację wpływów środków finansowych do budżetu państwa, a podejmowane przez nią działania będą zapobiegać powstawaniu nieprawidłowości zagrażających bezpieczeństwu finansowemu państwa.

Projekt ustawy o KAS zakłada bowiem utworzenie Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) mającej na celu w szczególności:

1)            utworzenie spójnie działającej rządowej administracji specjalnej, zajmującej się gromadzeniem dochodów budżetowych,

2)             usprawnienie obsługi i wsparcia uczciwego podatnika, w tym przedsiębiorcy w prawidłowym wykonywaniu obowiązków podatkowych i celnych,

3)             znaczącą poprawę efektywności w szybkim wykrywaniu i zwalczaniu oszustw podatkowych oraz egzekucji zaległości podatkowych i celnych,

4)             zwiększenie efektywności i trafności kontroli,

5)             profesjonalizację kadr umożliwiającą sprawne wykonywanie zadań,

6)             przyspieszenie załatwiania spraw podatkowych,

7)             usprawnienie systemu zapewniającego bezpieczeństwo finansowe państwa oraz właściwe zorganizowanie ochrony celnej granicy wschodniej Polski, która jest jednocześnie granicą wschodnią Unii Europejskiej.

Należy zauważyć, że w obecnie obowiązującej strukturze administracji podatkowej, kontroli skarbowej i Służbie Celnej rozproszenie i powielanie niektórych zadań związanych z procesem poboru należności podatkowych i celnych w ramach poszczególnych służb powoduje, iż nie jest możliwe ich realizowanie w sposób spójny i jednolity, a zarazem z optymalnym wykorzystaniem dostępnej kadry oraz zasobów organizacyjnych i finansowych. W obowiązującym stanie prawnym funkcjonują regulacje, które w odmienny sposób regulują kwestie kontroli przeprowadzanych przez organy kontroli skarbowej i organy celne. Obowiązujące struktury należy dostosować do zmieniających się realiów rynkowych i współpracy z administracjami państw członkowskich Unii Europejskiej.

Utworzenie skonsolidowanej administracji skarbowej ma na celu usprawnienie współpracy pomiędzy organami KAS, poprawę wymiany informacji, a przez to zwiększenie skuteczności i efektywności ich funkcjonowania. Przyznanie poszczególnym organom KAS określonych w ustawie uprawnień, w szczególności o charakterze kontrolnym czy operacyjno-rozpoznawczym, ma przede wszystkim na celu zwalczanie szarej strefy gospodarczej oraz skuteczne ściganie najpoważniejszych przestępstw o charakterze finansowym. Stąd też w ramach KAS utworzony zostanie pion kontrolny umiejscowiony w urzędach celno-skarbowych, w którym służbę będą pełnić funkcjonariusze posiadający szczególne uprawnienia o charakterze kontrolnym, jak również operacyjno-rozpoznawczym.

Efektywne działanie w tych obszarach służy nie tylko budżetowi państwa, ale także przedsiębiorcom, bowiem poprzez ograniczenie praktycznych możliwości uchylania się od płacenia danin publicznych urzeczywistniana jest ochrona uczciwej konkurencji rynkowej i zwiększa się pewność obrotu gospodarczego.

Krajowa Administracja Skarbowa będzie odpowiedzialna za realizację wszystkich zadań związanych z poborem należności podatkowych i celnych, począwszy od procesu rejestracji podmiotów, poprzez obsługę deklaracji i innych dokumentów podatkowych i celnych, kontrolę prawidłowości realizacji obowiązków podatkowych, rozliczanie wpłat i ich dystrybucję oraz egzekwowanie powstałych zaległości.

Jednolite jednostki administracji skarbowej na poziomie regionalnym będą zapewniać odpowiednią organizację pracy, zasoby finansowe oraz majątkowe a przede wszystkim dobór odpowiednio wyszkolonej kadry, odpowiedniej do ilości i rodzaju realizowanych procesów. Połączone w ramach Krajowej Administracji Skarbowej służby: podatkowe, skarbowe i celne, będą ze sobą ściślej współpracować, sprawniej wymieniać się informacjami a w konsekwencji skuteczniej również identyfikować ryzyka.

Konieczność podjęcia reformy administracji skarbowej to, poza wskazanymi aspektami, także reakcja na sygnały pochodzące od podmiotów zewnętrznych. I tak:

1)     Międzynarodowy Fundusz Walutowy w raporcie Administracja podatkowa wyzwania modernizacyjne i priorytety strategiczne; Juan Toro, Allan Jensen, Mick Thackray, Maureen Kidd i Barrie Russell; Styczeń 2015 r. przedstawił diagnozę polskiej administracji podatkowej wskazując na jej słabości,

2)     w dokumencie Sprawozdanie krajowe - Polska 2016 r. (dokument roboczy służb Komisji Europejskiej) za jedną z najważniejszych słabości zmniejszających skuteczność działań polskiej administracji podatkowej uznano rozdrobnienie jej struktur,

3)     w Informacji Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli nt. Przeciwdziałanie wprowadzaniu do obrotu gospodarczego faktur dokumentujących czynności fikcyjne (23.03.2016 r.) i raporcie PricewaterhouseCoopers z dnia 14 stycznia 2014 „Luka podatkowa w VAT - jak to zwalczać? również wskazano na konieczność wprowadzenia mechanizmów zapewniających skuteczną wymianę informacji w administracji skarbowej.

Z kolei odpowiadając na pytania, na jakiej podstawie następowały będą zwolnienia w instytucjach skarbowych oraz jakie czynniki wykorzysta Ministerstwo do określenia których pracowników należy zwolnić a także jak wielu pracowników instytucji skarbowych zostanie zwolnionych pragnę wyjaśnić, że Krajowa Administracja Skarbowa będzie oparta na dotychczasowych zasobach kadrowych. Zakłada się, że doświadczeni i merytorycznie przygotowani funkcjonariusze i pracownicy znajdą zatrudnienie w nowej strukturze KAS. Wyjątek stanowić będą osoby, które przejdą na przysługujące im emerytury lub przy naborze do pracy albo przyjęciu do służby w jednostkach organizacyjnych KAS, kandydaci urodzeni przed dniem 1 sierpnia 1972 r. okażą się byłymi pracownikami lub, że służyli w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracowali z tymi organami. W jednostkach organizacyjnych KAS będzie mogła być zatrudniona albo pełnić służbę osoba, która nie pełniła służby zawodowej, nie pracowała i nie była współpracownikiem organów bezpieczeństwa państwa, wymienionych w art. 2 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. z 2013 r. poz. 1388 oraz z 2016 r. poz. 178).

Ministerstwo Finansów jest zainteresowane najefektywniejszym wykorzystaniem istniejących kadr. Oznacza to oparcie działalności powstającej służby na wiedzy, zaangażowaniu i doświadczeniu osób obecnie już pracujących w strukturach podległych Ministrowi Finansów. Należy podkreślić, że poza uwzględnieniem posiadanych kwalifikacji i przebiegu dotychczasowej pracy lub służby ważnym aspektem przy ustaleniu miejsca pracy lub służby będzie dotychczasowe miejsce zamieszkania.

Odnosząc się natomiast do pytania Pana Posła, na jakie warunki rekompensaty zwolnienia mogą liczyć osoby, wobec których dojdzie do wypowiedzenia umów o pracę, pragnę poinformować, iż art. 167 ust. 1 projektu ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej przewiduje, że w terminie od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia 31 maja 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, dyrektor izby administracji skarbowej, dyrektor Krajowej Szkoły Skarbowości oraz Dyrektor Centrum Informatyki Krajowej Administracji Skarbowej, składa pracownikom oraz funkcjonariuszom celnym, pisemną propozycję określającą nowe warunki zatrudnienia lub pełnienia służby, która uwzględnia posiadane kwalifikacje i przebieg dotychczasowej pracy lub służby, a także dotychczasowe miejsce zamieszkania.

Powierzanie zadań poszczególnym osobom, zatrudnionym obecnie w urzędach kontroli skarbowej, Służbie Celnej oraz w administracji podatkowej będzie następowało w oparciu o potrzeby jednostek KAS oraz przebieg dotychczasowego zatrudnienia tych osób tak, aby uzyskać nowoczesną, jednolitą, a przede wszystkim skuteczną służbę.

Projekt ww. ustawy zawiera także rozwiązania dla osób, które nie przyjmą lub nie otrzymają propozycji pracy lub służby. W szczególności art. 169 ust. 4 projektu tej ustawy przewiduje, iż pracownikom oraz funkcjonariuszom celnym, którzy nie przyjmą bądź nie otrzymają propozycji zatrudnienia albo pełnienia służby przysługiwać będzie świadczenie należne odpowiednio w związku z likwidacją urzędu albo zniesieniem jednostki organizacyjnej w rozumieniu ustawy o Służbie Celnej. Przedmiotowa ustawa w omawianym przypadku przewiduje natomiast jednorazową odprawę w wysokości 3 miesięcznego uposażenia a maksymalnie nawet do wysokości 6 miesięcznego uposażenia.