Protokół ze spotkania 26 listopada 2013 r. z przedstawicielami związków zawodowych

Drukuj
Utworzono: 10 stycznia 2014

W spotkaniu, któremu przewodniczył Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Pan Jacek Kapica, uczestniczyli przedstawiciele:
•    Sekcji Krajowej Pracowników Skarbowych NSZZ „Solidarność” - Jacek Dąbrowski, Joanna Oprządek, Monika Starostka,
•    Federacji Związków Zawodowych Pracowników Skarbowych - Teresa Raczyńska - Wiśniewska, Maria Kochańska, Piotr Lebiedziński, Michał Pietras,
•    Związku Zawodowego Pracowników Egzekucji Administracyjnej - Witold Sewiło, Wojciech Chwedczuk,
•    Ogólnopolskiej Federacji Związków Zawodowych Działających przy Wyspecjalizowanych Urzędach Skarbowych - Lidia Hawryszko, Urszula Derfel. Jakub Bielski
oraz przedstawiciele Ministerstwa :
•    Jacek Kapica - Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów,
•    Janusz Janowski - Radca ministra koordynujący zadaniami Departamentu Administracji Podatkowej,

•  Małgorzata Szafoni - Zastępca Dyrektora Departamentu Administracji Podatkowej,
•    Grzegorz Mróz - Zastępca Dyrektora Departamentu Administracji Podatkowej.


Spotkanie rozpoczął minister Jacek Kapica, który powitał przedstawicieli związków zawodowych i podziękował za przybycie. Podkreślił przy tym konieczność aktywnych działań w sferze komunikacji oraz poinformował, iż jest to kolejne spotkanie ze związkami zawodowymi. Pierwsze było poświęcone Programowi e-Podatki, kolejne dotyczyło systemu premiowania w obszarze egzekucji, a bieżące ma na celu przybliżenie informacji związanych z konsolidacją procesów pomocniczych w administracji podatkowej oraz nową organizacją urzędów i izb skarbowych skarbowych.
Minister poinformował uczestników spotkania, że określił kierunki zmian, które ułatwią zarządzanie administracją podatkową Stąd też, dwuetapowa propozycja zwiększenia kompetencji i zadań dyrektora izby skarbowej jako nadzorującego jednostkę w perspektywie konsolidacji procesów pomocniczych Pierwszy etap tj. 2014 rok to wzmocnienie funkcji nadzoru dyrektora izby skarbowej nad urzędami poprzez zmianę zarządzenia w sprawie organizacji jednostek administracji podatkowej, następnie, tj. od stycznia 2015 roku przeniesienie części zadań, ich koncentracja i konsolidacja w izbie skarbowej. Określono również warunki, przy zachowaniu których zadania te powinny być realizowane. Przeniesienie wszystkich obowiązków w zakresie zarządzania na dyrektora izby skarbowej realizowane będzie z zachowaniem bezpieczeństwa warunków płacy i pracy Oczekuje się pewnych korzyści związanych z zarządzaniem zasobami, przede wszystkim w ramach województwa.

Propozycje zmian przygotowywane są przez powołane zespoły. Materiały będą na bieżąco zamieszczane na stronie intranetowej MF, aby każdy pracownik miał do nich dostęp. Wraz ze zmianą w zakresie odpowiedzialności za politykę kadrową w ramach konsolidacji przyjdzie czas na wypracowanie nowych rozwiązań ujednolicających kształtowanie polityki kadrowej w bliskiej współpracy ze związkami zawodowymi, tak aby wprowadzić pewne standardy funkcjonowania izby skarbowej wraz z podległymi urzędami. Następie Minister Jacek Kapica przekazał zebranym, że informacje dotyczące zarządzenia w sprawie nowej organizacji administracji podatkowej przedstawi Radca ministra koordynujący zadaniami DAP p. Janusz Janowski, a na pytania w zakresie egzekucji odpowiedzi udzieli Zastępca Dyrektora DAP p. Grzegorz Mróz. Zauważył również, że w komunikatach płynących od opinii publicznej, z jednej strony kładzie się nacisk na poprawę ściągalności dochodów i ukierunkowanie kontroli na obszary nieprawidłowości, a z drugiej na wsparcie podatnika w wywiązywaniu się z obowiązków. Należy zastanowić się jak wykorzystać posiadane zasoby i środki w celu optymalizacji realizowanych zadań podstawowych.


Następnie p. J. Janowski zaprezentował główne założenia zmiany zarządzenia Ministra Finansów w sprawie organizacji izb i urzędów skarbowych oraz nadania im statutów tj.:
•    rozszerzenie formuły nadzoru izb skarbowych nad zadaniami realizowanymi przez urzędy skarbowe;
•    wzmocnienie roli koordynacyjnej izby skarbowej w zakresie systemów wspierających zarządzanie;
•    wzmocnienie i ujednolicenie nadzoru nad kontrolą podatkową;
•    wzmocnienie i ujednolicenie nadzoru nad poborem należności podatkowych w izbach i urzędach skarbowych;
•    modyfikacja i standaryzacja zasad funkcjonowania, organizacji i prowadzenia kontroli wewnętrznej w izbach i urzędach skarbowych;
•    wzmocnienie kompetencji izby skarbowej w obszarze procesów pomocniczych;
•    zaktualizowanie zadań realizowanych przez Izbę Skarbową w Poznaniu (Biuro Wymiany Informacji Podatkowych) o nowe zadania wynikające z nowych regulacji dotyczących wzajemnej pomocy przy odzyskiwaniu wierzytelności (egzekucja międzynarodowa).
Po zakończeniu prezentacji minister Jacek Kapica zaproponował przejście do pytań i dyskusji w zakresie przedstawionego materiału.
Przedstawicielka Sekcji Krajowej Pracowników Skarbowych NSZZ „Solidarność” - p. Monika Starostka poinformowała, iż w ocenie Związku, w projekcie zarządzenia nie zostało wskazane, kto jest dyrektorem generalnym nowego urzędu. Również z uzasadnienia zarządzenia projektu nie wynika zmiana przepisów w powyższym zakresie. Kolejne pytanie dotyczyło ewentualnych, planowanych zmian w przepisach ustawy o izbach i urzędach skarbowych oraz ustawy o służbie cywilnej.


Minister Jacek Kapica udzielając odpowiedzi poinformował, że w pierwszym etapie w roku 2014 roku nic się nie zmienia - dyrektorem generalnym w urzędzie skarbowym jest naczelnik urzędu.
Urząd skarbowy jest pracodawcą, dysponentem środków budżetowych i jednostką budżetową. W drugim etapie od stycznia 2015 roku, zostanie zniesiona jednostka budżetowa - urząd skarbowy. Wówczas naczelnik urzędu skarbowego nie będzie dysponował środkami budżetowymi. Zadania te przejmie dyrektor izby skarbowej, który stanie się dyrektorem generalnym dla pracowników izb i urzędów skarbowych. Ministerstwo Finansów prowadzi również konsultacje z Rządowym Centrum Legislacji w zakresie projektu ustawy o urzędach i izbach skarbowych. Ministerstwo Finansów przekaże również koncepcję zmian w ustawie o urzędach i izbach skarbowych do konsultacji ze związkami zawodowymi.


Nawiązując do pytania Pani Monika Starostka poprosiła o wyjaśnienie, gdyż pracownicy izb i urzędów zostali poinformowani, że następuje przejęcie pracowników na postawie art 23' Kodeksu pracy, czyli poprzez zmianę pracodawcy.
Minister Jacek Kapica zauważył, że informacje w tym zakresie zawiera jego list skierowany do pracowników urzędów i izb skarbowych. Następnie poinformował, że jak zostaną określone szczegółowe zadania dla dyrektorów izb skarbowych w zakresie przeprowadzenia zmian, zobowiąże dyrektorów do zorganizowania w pierwszym kwartale przyszłego roku spotkań informacyjnych z pracownikami w każdym urzędzie skarbowym. Przedstawi plan działania w tym zakresie. Do czasu wejścia w życie ww. ustawy pracownicy będą wykonywali pracę w swoich jednostkach. Dyrektorzy izb skarbowych, którzy będą chcieli budować nowy zespół wcześniej, mogą zaproponować pracownikom przejście, za ich zgodą, na normalnych zasadach służby cywilnej.
Pani Monika Starostka stwierdziła, że w pierwszym etapie, zmiany organizacyjne izb i urzędów skarbowych miały objąć jedynie pracowników informatyki na podstawie art. 231 Kodeksu pracy, tak wynikało to z informacji przekazanych w czerwcu br.
Minister Jacek Kapica dodał, że obecnie planuje się przejście na podstawie 231 Kodeksu pracy wszystkich pracowników urzędów skarbowych do izby skarbowej. Powinno to zostać wykonane przy założeniu realnej perspektywy czasowej od stycznia 2015 r., czyli przed wdrożeniem Programu e-Podatki, ponieważ późniejsze działanie będzie zagrożone nadmiernym ryzykiem prowadzenia równolegle dwóch procesów.
Następnie minister Jacek Kapica odniósł się do kierunków proponowanych zmian. Wyjaśnił celowość wzmocnienia nadzoru izby skarbowej nad realizacją zadań we wszystkich obszarach urzędu skarbowego. Wskazał na konieczność wzmocnienia analizy ryzyka, segmentację klienta oraz kontrole kierunkowe. Podkreślił również, iż sprawowana kontrola wewnętrzna, również będzie wykonywana w obszarach, gdzie występują słabości organizacyjne. Zgodnie ze standardami kontroli wewnętrznej, które są dostępne na stronach NIK, kontrola wewnętrzna składa się z dwóch elementów: kontroli funkcjonalnej, która występuje w ramach struktury organizacyjnej oraz kontroli instytucjonalnej, wspierającej kierownika jednostki w identyfikowaniu procesów w tej organizacji. Wykonywanie jej musi zostać poprzedzone szkoleniami, aby była realizowana zgodnie ze standardami, procedurą kontroli państwowej W ocenie Ministerstwa Finansów warto również wyposażyć urząd skarbowy w miękkie kompetencje działań windykacyjnych. Stąd też, propozycja utworzenia komórki spraw wierzycielskich w strukturze tych jednostek., która będzie zajmować się zarządzaniem długiem.


Następnie minister Jacek Kapica przeszedł do kwestii związanej z udziałem kadry kierowniczej w administracji podatkowej w stosunku do pozostałych pracowników. Według danych uzyskanych przez Ministerstwo Finansów wynika, że ww. udział wacha się od 9% do 15 %. Pożądany poziom to ± 11%. Dlatego też, szczególną uwagę należy zwrócić na jednostki, w których kształtuje się on powyżej poziomu optymalnego i zastanowić się nad przyjęciem odpowiednich rozwiązań organizacyjnych (np. łączenie komórek organizacyjnych bądź ograniczenie liczby stanowisk kierowniczych). Kończąc wypowiedź minister Jacek Kapica zapewnił, że działania w tym zakresie będą się znajdować pod jego szczególnym nadzorem i kontrolą.


Przedstawiciel Sekcji Krajowej Pracowników Skarbowych NSZZ „Solidarność”, p Jacek Dąbrowski zauważył, że projekt statutu urzędu skarbowego nie przewiduje struktury wewnętrznej komórki wierzycielskiej. Wyraził aprobatę wprowadzenia ww komórek do struktur jednostek administracji podatkowej. Stwierdził, iż będzie to mocna komórka, natomiast nowością będzie wprowadzenie do niej elementów rachunkowości Z uwagi na określone zadania tej komórki, związane również z ulgami i odpowiedzialnością osób trzecich, ww. komórka powinna mieć możliwość stworzenia struktury wewnętrznej. Zadania realizowane w ww. komórce są bardzo zróżnicowane, dlatego też w ocenie Związku zasadna jest możliwość tworzenia struktury wewnętrznej. Należy zastanowić się nad tym rozwiązaniem, aby nie dopuścić do sytuacji tworzenia kilku komórek wierzycielskich. Zarządzanie jedną komórką, która posiada referaty jest łatwiejsze niż dwoma komórkami, to powoduje też potrzebę specjalizacji w ramach takiej dużej komórki.
Odnosząc się do tej uwagi Zastępca Dyrektora Departamentu Administracji Podatkowej p. Grzegorz Mróz stwierdził, że w jego ocenie niezasadne jest, aby w ramach komórki wierzycielskiej następowała wąska specjalizacja przy realizacji jej zadań. Jednym z celów utworzenia tej komórki jest możliwość wykorzystaniem różnych narzędzi do analizy i zarządzania zadłużeniem i skupienie tych zadań w jednym miejscu. Minister Jacek Kapica zauważył, że w odniesieniu do dużych urzędów skarbowych będzie można rozważyć odstępstwo od tej zasady. Radca ministra koordynujący zadaniami p. Janusz Janowski dodał, że budowanie struktur wewnętrznych z dużą liczbą kierowników nie jest optymalnym rozwiązaniem
Przedstawiciel Sekcji Krajowej Pracowników Skarbowych NSZZ „Solidarność”, p. Pani Joanna Oprządek wskazała, że projekt zarządzenia w zakresie zmian kładzie główny nacisk na egzekucję.


Odnosząc się do tej wypowiedzi minister Jacek Kapica stwierdził, że istotną zmianą w strukturze urzędu skarbowego jest powołanie komórki wierzycielskiej, lecz nie oznacza to, że przywiązuje się mniejszą wagę do kontroli podatkowej, czy komórek obsługi bezpośredniej. Wszystkie te komórki na poziomie urzędu skarbowego są tak samo istotne Kontrola podatkowa powinna zostać wzmocniona kompetencjami na poziomie izby skarbowej, która w większym stopniu będzie odpowiadała za zarządzanie ryzykiem, określanie celów kontroli, monitorowanie efektów. Uwolnienie zasobów kadrowych z obsługi pomocniczej umożliwi zasilenie trzech podstawowych obszarów działalności urzędów skarbowych obsługi bezpośredniej, egzekucji i kontroli podatkowej. Rozwiązania powinny mieć na celu ograniczanie zaległości i osiąganie lepszego wyniku finansowego w kontroli podatkowej. Ważnym elementem jest przy tym obsługa podatnika, który powinien uzyskać pomoc w odnalezieniu się w systemie podatkowym. To będzie jeden z elementów, który znajdzie odzwierciedlenie w ustawie o izbach i urzędach skarbowych. Ministerstwo Finansów pracuje nad opracowaniem zadań dla komórki obsługi bezpośredniej urzędu skarbowego Kontynuując wypowiedź, minister Jacek Kapica poinformował również, że w projekcie zarządzenia zmieniona została procedura akceptacji regulaminu izby skarbowej. Najpierw konieczny będzie wniosek wraz z uzasadnieniem dotyczący odstępstw od przyjętych zasad, a dopiero w drugim etapie projekt regulaminu będzie przedkładany do zatwierdzenia. Ta sama procedura będzie dotyczyła naczelników urzędów skarbowych. W ocenie ministra Jacka Kapicy ważna jest również kwestia monitorowania poziomu kadry kierowniczej w podległych jednostkach, zarówno z poziomu Ministerstwa Finansów jak i izb skarbowych. Informacja w powyższym zakresie została przekazana dyrektorom izb skarbowych. Analiza pokaże jakie jest zróżnicowanie poziomu kadry kierowniczej w urzędach skarbowych w odniesieniu do liczby pracowników i czy utrzymuje się nadal Temat będzie jeszcze przedmiotem dyskusji. Nie jest możliwe wyznaczenie jednego algorytmu, według którego należy określić proporcje kadry kierowniczej w odniesieniu do pozostałych pracowników. Narzędziem, które daje wpływ na uregulowanie tej sprawy jest zatwierdzanie regulaminów organizacyjnych.


W kwestii dotyczącej tworzenia komórek kontroli wewnętrznej, minister Jacek Kapica podkreślił, iż brak wyodrębnionej kontroli wewnętrznej w dużych urzędach skarbowych jest pewną słabością w zakresie zarządzania tymi jednostkami. Odnosząc się do zagadnienia Radca ministra koordynujący zadaniami DAP p Janusz Janowski dodał, że komórki kontroli wewnętrznej w urzędzie skarbowym będą samodzielnymi referatami lub wieloosobowymi stanowiskami pracy, może się zdarzyć, że będzie to jednoosobowe stanowisko pracy.
Kolejna kwestia zgłoszona przez przedstawiciela Sekcji Krajowej Pracowników Skarbowych NSZZ „Solidarność”, P. Monikę Starostkę dotyczyła komórki kadr i szkolenia urzędu skarbowego. Pytanie odnosiło się do obowiązku dokonywania uzgodnień z komórką zatrudnienia i płac izby skarbowej, roli organizacji związkowych oraz kryteriów, według których miałyby się one odbywać. Minister Jacek Kapica podkreślił, że celem powyższego rozwiązania w projekcie zarządzenia jest, uzyskanie wiedzy o działaniach naczelnika urzędu skarbowego w tym obszarze.
W opinii związku, z uwagi na to, że kierownikiem jednostki jest naczelnik urzędu skarbowego to ich uprawnienia zamykają się na poziomie urzędu, a w odniesieniu do izby skarbowej rola związku jest nieokreślona. Taka sytuacja powoduje wątpliwości, czy każda podwyżka lub awans będzie podlegała uzgodnieniom. Zagadnienie to jest istotne zarówno dla urzędu skarbowego, jak i izby.
Minister Jacka Kapica zauważył, iż kwestia ta wymaga doszczegółowienia pomiędzy dyrektorem IS a naczelnikiem US. Trzeba mieć na uwadze, że mogą być decyzje naczelnika US, które będą skutkowały dla dyrektora jako przejmującego zobowiązania a będą nieodwracalne. W instytucjach przechodzących zmiany znane jest zjawisko „last minutę” wykorzystywania swoich uprawnień w ostatniej chwili niezgodnie z celami organizacji. Oczekiwanie następnie na reakcje ex post może nie być skuteczne. Ważna jest w tym rola związków zawodowych jako obserwatora, czy nie ma takich nadużyć.


Następnie Radca ministra koordynujący zadaniami DAP p. Janusz Janowski podkreślił, że w interesie dyrektora izby skarbowej leży, aby na obszarze jego działania urzędy skarbowe posiadały podobną strukturę organizacyjną. Podobne zalecenia były przekazywane dyrektorom izb przy wdrażaniu obecnego zarządzenia w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych. Ministerstwo Finansów planuje opracować wzorcowy regulamin urzędu skarbowego, który obowiązywałby od 2015 roku.
Przedstawiciel Sekcji Krajowej Pracowników Skarbowych NSZZ„Solidarność”, p. J. Dąbrowski zauważył, że w 2014 roku powstaną nowe komórki urzędu skarbowego, które będą realizowały zadania przy nie zmienionej obsadzie etatowej, co spowoduje dodatkowe problemy w funkcjonowaniu urzędu skarbowego.
Odpowiadając minister Jacek Kapica wyjaśnił, że zadania komórki wierzycielskiej są realizowane, ale w różnych komórkach organizacyjnych. Zatem do komórki wierzycielskiej przejdą pracownicy, którzy realizowali dotychczas te zadania w innych komórkach W zakresie zmian, które nastąpią od 2015 roku, planowane jest wsparcie pracowników komórek obsługowych odpowiednim systemem szkoleń.
Zastępca Dyrektora Departamentu Administracji Podatkowej p. Małgorzata Szafoni odnosząc się do kwestii przejścia pracowników urzędów skarbowy do izby skarbowej poinformowała, że planowaną podstawą zmiany stosunku pracy będzie art. 23' Kodeksu pracy, czyli przejęcie pracowników jednego zakładu pracy przez drugi, bez konieczności dokonywania wypowiedzeń zmieniających. Pracownicy otrzymają zgodnie z procedurą odpowiednią informację. Kwestię możliwości zagospodarowywania pracowników urzędu skarbowego poza dotychczasowym miejscem pracy, zdaniem ministra Jacka Kapicy należy rozumieć jako przemieszczenie pracowników w obrębie tego samego miasta lub aglomeracji. W ocenie ministra pracownicy komórek obsługowych w większości znajdą zatrudnienie w innych komórkach urzędu, w którym są zatrudnieni.
Kolejną kwestią zgłoszoną przez stronę związkową była sprawa środków na delegacje i dojazdy na szkolenia, które będą realizowane w ramach Programu e-Podatki i przekwalifikowania pracowników.
Radca ministra koordynujący zadaniami DAP p. Janusz Janowski wyjaśnił, że koszty szkoleń jak i delegacji w ramach Programu e-Podatki będą pokrywane z Programu.


Następny problem zgłoszony przez przedstawiciela związku dotyczył sprawy interpretacji przez naczelników urzędów skarbowych pisma ministra Kapicy w sprawie przyznawania pracownikom nagród, w szczególności w zakresie kryteriów uzasadniających jej przyznanie. W odpowiedzi na ww. pytanie minister Jacek Kapica stwierdził, że intencją było powiązanie czynników motywacyjnych z efektami prac. Zasady te będą stosowane również w odniesieniu do dyrektorów izb skarbowych. Minister podkreślił, iż nie ma bezpośredniego wpływu na stosowanie tych zasad w danym urzędzie skarbowym. Należy to wyłącznie do kompetencji naczelnika i obowiązujących w tym zakresie regulaminów Aczkolwiek kompetencją Ministra Finansów jest wskazywanie wytycznych i ocena zgodności prowadzonej przez naczelnika i dyrektora polityki kadrowej z efektami pracy..
Przedstawiciel Sekcji Krajowej Pracowników Skarbowych NSZZ „Solidarność”, p. M. Starostka podkreśliła, że naczelnicy urzędów skarbowych zaczęli zmieniać regulaminy nagradzania w szybkim tempie. Przedstawiciele związków zawodowych zauważyli również, że nieostre kryteria nagradzania, np. za szczególne osiągnięcia, powodują problemy interpretacyjne ww pisma.


Odnosząc się do ww. kwestii minister Jacek Kapica poinformował, że nie ma wpływu na kształt ustawy o służbie cywilnej. Dodał przy tym, że Szef Służby Cywilnej w ubiegłym roku wydał podobne wskazania co do kształtowania polityki kadrowej w tym zakresie. Dalej zauważył, że będzie oddziaływał praktycznie, nie na pracowników czy naczelników urzędów skarbowych, ale na dyrektorów izb skarbowych, którzy takie zasady powinni przenieść na nagradzanie naczelników. Intencją pisma z pewnością nie jest ograniczenie środków przeznaczonych na nagrody dla pracowników administracji podatkowej.


P. Monika Starostka zasygnalizowała, że niektórzy naczelnicy chcą część środków zaoszczędzić i przeznaczyć na wydatki bieżące. Ponadto, też należy wyjaśnić, jak powinno się rozumieć sformułowania: ważne zadania lub reprezentowanie na zewnątrz urzędu.
Minister Jacek Kapica stwierdził, że kierownik jednostki organizacyjnej powinien definiować, które zadania w danym momencie są ważne z punktu widzenia funkcjonowania urzędu i realizowanych zadań. W odniesieniu do kwestii reprezentowania urzędu na zewnątrz minister Jacek Kapica wskazał, ze funkcja reprezentacyjna odnosi się do promowania i oficjalnego reprezentowania administracji podatkowej przez pracowników niezależne od ich umiejscowienia w hierarchii służbowej, a nie do wykonywania kontroli na zewnątrz.
W ocenie Pani M Starostki najbardziej drażliwą kwestią jest wykonywanie zadań poza zakresem obowiązków. Jej zdaniem, jeżeli pracownik wykonuje inne zadania, to nie w pełni realizuje zadania związane z zakresem czynności albo wykonuje je inny pracownik. Zatem, w sytuacji kiedy pracownik realizuje swoje obowiązki na bieżąco - nie zasługuje na nagrodę. Podkreśliła przy tym, iż takie stwierdzenia są przekazywane przez naczelników urzędów skarbowych.
Odnosząc się do powyższego zagadnienia, minister Jacek Kapica zaznaczył, iż intencją skierowanego do jednostek administracji pisma jest również zmotywowanie wszystkich pracowników do większej aktywności i zaangażowania. Stwierdził przy tym, iż jeżeli pracownik wykonuje dobrze swoje podstawowe obowiązki nie wykazując żadnej aktywności, nie ma powodów do przyznania nagrody za szczególne osiągnięcia.
W ocenie przedstawicieli związków zawodowych pracownicy urzędów skarbowych są znacznie obciążeni, wykonują zadania w 150%, dlatego też powinni otrzymać nagrodę. Odpowiadając minister Jacek Kapica podał swój przykład jako pracownika otrzymującego co jakiś czas dodatkowe zadanie, a zaczynał od nadzorującego tylko Służbę Celną i cztery departamenty . W podobnej sytuacji znajdują się wszyscy pracownicy, w każdej organizacji i w przypadku braku akceptacji mogą zrezygnować z pracy. Zwiększone zaangażowanie pracownika, inicjatywa w każdym obszarze pracy zasługują na nagrodę. Doprecyzowując powyższą kwestię przedstawiciele związków zwrócili się do ministra Jacka Kapicy o potwierdzenie, że nie ma pracowników, którzy nie powinni otrzymać nagrody, do czego zmierza stanowisko wyrażone przez naczelników urzędów skarbowych.


Minister Jacek Kapica zauważył, że każdy z pracowników otrzymuje trzynastą pensję, która jest roczną nagrodą dla pracownika wykonującego sumiennie swoje zadania. Natomiast w każdym zespole mogą znaleźć się osoby, które nie zasługują na nagrodę za szczególne osiągnięcia. Dodał również, że nagroda powinna być uzasadniona i być zakomunikowana wśród pracowników Minister poinformował, iż takie same działania podjął w stosunku do dyrektorów izb skarbowych. Dodał przy tym, że chętnie podjąłby rozmowy ze związkami na temat wypracowania reguł nagradzania pracowników po 2015 roku.
W związku z zapytaniem przedstawicielki Federacji Związków Zawodowych Pracowników Skarbowych, p. Teresy Wiśniewskiej - Raczyńskiej odnośnie cyklicznych spotkań ze stroną związkową, minister Jacek Kapica potwierdził, iż w związku z uruchomieniem projektu konsolidacji procesów pomocniczych w administracji podatkowej, spotkania z przedstawicielami związków zawodowych będą odbywać się regularnie. Prawdopodobnie, kolejne spotkanie odbędzie się pod koniec pierwszego kwartału 2014 roku. W przypadku, gdy związki zawodowe będą oczekiwały rozmów merytorycznych, koordynujący pracami zespołów w Departamencie Administracji Podatkowej udzielą stosownych informacji.
Następnie, odnosząc się do kwestii związanej z zakazem zatrudnienia pracowników na zwalniane w urzędach skarbowych etaty, Pan minister podkreślił, że zakaz ten nie ma zastosowania do umów o prace na zastępstwa bądź na zlecenie. Nie dotyczy również przenoszenia etatów między urzędami. Sytuacją bardziej pożądaną jest przenoszenie etatów z urzędów mniej do bardziej obciążonych. Informacja ta została przekazana dyrektorom izb skarbowych na ostatniej naradzie.


Kontynuując ww. kwestię przedstawiciel Sekcji Krajowej Pracowników Skarbowych NSZZ „Solidarność” Pani Joanna Oprządek poinformowała, że pomimo, iż w piśmie min. J. Kapicy 7 sierpnia br. polecono, że środki wygospodarowane z oszczędności etatowych powinny być przeznaczone na podwyżki dla pozostałych pracowników, dyrektorzy izb skarbowych polecili naczelnikom urzędów nie podejmowanie takich działań, aż do odwołania.
Minister Jacek Kapica odpowiadając zauważył, że powstała od sierpnia br. kwota oszczędności jest niewielka i na kolejnym spotkaniu z dyrektorami izb skarbowych powinien zostać określony sposób ich podziału. Niektórzy naczelnicy faktycznie już podjęli działania w tym zakresie, podnosząc na przykład mnożnik i mniej przeznaczając z tych środków na nagrody bądź odwrotnie. Różnice wynikają z realizowanej w danej jednostce polityki kadrowej.
Uzupełniając poprzednią wypowiedź przedstawiciele związku podnieśli, że w średniej wielkości urzędzie skarbowym, średnia kwota nagrody na pracownika nie powiększona o oszczędności z wakatów wynosi 290 zł brutto. Odnosząc się do tego stwierdzenia minister zauważył, że może to wynikać z różnych czynników, przykładowo kwoty będą mniejsze, gdy w takim urzędzie wyniknie potrzeba wypłacenia nagród jubileuszowych. Sytuacja będzie wyglądać inaczej po konsolidacji od 2015 roku, kiedy podział środków będzie dokonywał się na poziomie województwa, wówczas obciążenia będą się rozkładały bardziej równomiernie. Wracając do pisma Departamentu Administracji Podatkowej dotyczącego oszczędności Pan minister podkreślił, że wskazywało ono jednocześnie na możliwość i powinność. Możliwość dlatego, że przepisy na to wskazują, a powinność ponieważ dyrektor ma obowiązek zachowania dyscypliny budżetowej. Przedstawiciel związku zawodowego Pani Monika Starostka zauważyła, że w sytuacji kiedy środki z oszczędności etatowych nie zasilą funduszu premiowego, będą dwa źródła finansowania wynagrodzeń dla pracowników, którzy od 6 lat nie otrzymali podwyżki.


Odnosząc się do wątpliwości w zakresie regulacji określających dysponowanie środkami z funduszu nagród i z oszczędności pani Małgorzata Szafoni dodała, że przepisy o zarządzaniu środkami na wynagrodzenia w służbie cywilnej nie przesądzają, czy powinien być jeden regulamin czy dwa. Wydaje się, że efektywne jest tworzenie jednego regulaminu.
Następnie p. Janusz Janowski wyjaśnił istotę nadzoru komórki izby skarbowej nad efektywnością funkcjonowania odpowiednich komórek urzędów skarbowych przez komórki izby skarbowej oraz narzędzia nadzoru: kontrola, instruktaż, zalecenia, udział w tych samych przedsięwzięciach szkoleniowych. Zadaniem izby skarbowej będzie pokazanie jak w danej sytuacji postępować. Wskazał przy tym, iż w niektórych izbach nie funkcjonują komórki nadzoru, a jest on sprawowany w różnych komórkach organizacyjnych Zmiana zarządzenia ma ujednolicić sposób podejścia do nadzoru we wszystkich izbach skarbowych.
Kolejna sprawa, która została poruszona przez przedstawicieli związków zawodowych dotyczyła godzin pracy urzędów skarbowych w Wigilię i Sylwestra.


P. Janusz Janowski przekazał przedstawicielom związków, iż wzorem ubiegłego roku Ministerstwo Finansów prześle propozycję w ww. zakresie.
W kontekście pytań związanych z konsolidacją procesów pomocniczych w administracji podatkowej, p. Małgorzata Szafoni poinformowała przedstawicieli związków zawodowych, że na stronie intranetowej administracji podatkowej została utworzona zakładka pn. „Transformacja i rozwój Administracji Podatkowej”, na której będą umieszczane dokumenty na temat zmian. W podzakładce „Konsolidacja procesów pomocniczych” umieszczony raport podsumowujący, który przedstawia analizę i diagnozę administracji podatkowej w obszarze procesów pomocniczych oraz koncepcję modelu docelowego. Materiał ten należy traktować jako punkt wyjścia do organizacji procesów obsługowych i zadań po konsolidacji, w toku dalszych prac projektowych może ulec zmianom.

Uzupełniająć informację w tym zakresie p. Janusz Janowski wskazał, że na stornie intranetowej podany został adres e-mail, na kóry można kierować pytania.

Strona związkowa zgłosiła postulat wprowadzenia zmiany do projektu zarządzenia przez stworzenie możliwości tworzenia struktury wewnętrznej (referatów) w komórce postępowań podatkowych oraz komórce wierzycielskiej. Odnosząc się do tej kwestii p. Janusz Janowski stwierdził, żc sprawa ta wymaga przemyślenia i przedyskutowania w gronie dyrektorów izb skarbowych.
Przedstawiciele związków zawodowych wystąpili również o informację odnośnie zaawansowania prac nad rozporządzeniem prowizyjnym. Udzielając odpowiedzi p. Grzegorz.
Mróz przedstawił zarys zmian, jakie zostały wprowadzone do projektu od czasu przekazania ostatniej informacji związkom zawodowym oraz poinformował. Ze zostanie on przekazany wraz z uzasadnieniem i wyliczeniem skutków finansowych do KPRM.
Kolejne zagadnienie, które poruszyła p. Monika Starostka dotyczyło planów w zakresie oceny administracji podatkowej za pomocą mierników. Pan Janusz Janowski potwierdził, że Ministerstwo Finansów pracuje nad nowym systemem oceny administracji podatkowej.
Podkreślił również istotę zarządzania przez cele, zarówno na poziomie Ministerstwa Finansów, jak również w odniesieniu do poszczególnych jednostek administracji podatkowej.
Ostatnie zagadnienie zgłoszone przez przedstawicieli związków zawodowych dotyczyło wpływu KRS na wizerunek urzędów skarbowych w zakresie rejestracji podatników.
P. Janusz Janowski podkreślił, żc Ministerstwo Finansów prowadziło rozmowy w tej kwestii z Ministerstwem Sprawiedliwości. KPRM wskazała, w którym miejscu interesy stron mają zostać pogodzone.
Na zakończenie P. Janusz Janowski podziękował uczestnikom za udział w spotkaniu oraz poinformował, iż planowane w grudniu szkolenia z zakresu Programu c-Podatki nie odbędą się. Testy produktów przygotowanych przez wykonawcę rozpoczną się w marcu, szkolenia w kwietniu zaś ich wdrożenie planowane jest w czerwcu przyszłego roku.