PYTANIA KIEROWANE DO MF

Drukuj
Utworzono: 13 grudnia 2009

RK ZZPEA/47/09                                                                        Wałcz dnia 09-12-2009

Pan Henryk Swiniarski
Ministerstwo Finansów
Dyrektor Departamentu
Administracji Podatkowej

 

Związek Zawodowy Pracowników Egzekucji Administracyjnej zwraca się z prośbą o interpretację zapisów w ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz innych ustaw i wskazanie sposobu postępowania w następujących sprawach zgłaszanych do Związku drogą elektroniczną lub ukazujących się
na stronie internetowej.

1. Art. 64 § 6. Organ egzekucyjny pobiera opłatę manipulacyjną z tytułu zwrotu wydatków za wszystkie czynności manipulacyjne związane ze sto stosowaniem środków egzekucyjnych. Opłata wynosi 1 % kwoty egzekwowanych należności objętych każdym tytułem wykonawczym, nie mniej jednak niż 1 zł 40 gr.

- Co należy rozumieć pod pojęciem „ za wszystkie czynności manipulacyjne związane ze stosowaniem środków egzekucyjnych? Brak jest tego pojęcia w słowniku w/w ustawy.

2. § 10. Obowiązek uiszczenia opłaty manipulacyjnej powstaje z chwilą
doręczenia zobowiązanemu odpisu tytułu wykonawczego. Jeżeli pierwszą czynnością egzekucyjną jest zajęcie wierzytelności pieniężnej lub innego prawa majątkowego u dłużnika zajętej wierzytelności, obowiązek uiszczenia opłaty manipulacyjnej powstaje równocześnie z obowiązkiem uiszczenia opłaty za zajęcie.

  • W jakim przypadku należy się opłata manipulacyjna, czy wystarczy tylko doręczyć odpis tytułu wykonawczego?

 

3. W dniu 12 listopada 2009 r. Pani Ewa Zwolińska Dyrektor Departamentu Administracji Podatkowej skierowała do Naczelników Urzędów Skarbowych za pośrednictwem Dyrektorów Izb Skarbowych pismo Nr AP9/ 0683/117/SHR/09/9038, w którym zapisane została treść „Jednocześnie Ministerstwo Finansów pragnie zauważyć, iż napływają liczne sygnały pobierania przez poborców skarbowych kwot od zobowiązanych w siedzibach urzędu co jest niezgodne...” ; „zasadne wydaje się, iż w celu wyeliminowania takich przypadków należy zwrócić uwagę naczelnikom podległych urzędów poprzez wydanie aktów prawa wewnętrznego zakazującego...”

  • Jak zapis w treści w/w pisma ma się do pisma tegoż samego Departamentu skierowanego do naszego Związku pismem z dnia 02-07-2007 r. Nr AP9-066-22/SA/2419/07, w którym przedstawione są sytuacje w jakich poborca może pobierać należność od zobowiązanego w siedzibie urzędu?

  • Czy dotychczasowe stosowanie w/w pisma było bezprawne?

  • Czy naczelnik urzędu skarbowego może określić w swoim akcie wewnętrznym w jakich przypadkach należy się poborcy prowizja przy pobraniu w urzędzie?

- np. poborca posiada tytuły w przydziałówce i w wyniku jego interwencji i działań w terenie zobowiązany przybył do urzędu zapłacić egzekwowaną zaległość;

-poborca mógłby przyjąć u zobowiązanego w domu, zakładzie lub innym miejscu poza urzędem, większą gotówkę lecz z racji bezpieczeństwa swojego i pobranej gotówki, zabiera zobowiązanego do urzędu by tam dokończyć kontynuowaną egzekucję itb.

 

  • Co należy rozumieć pod pojęciem u zobowiązanego?

  • Czy pismo ministerstwa dotyczy tylko poborców, czy również egzekutorów?

  • Jak ma się zachować poborca w przypadku, gdy zobowiązany uda sie do urzędu, ale nie w celu zapłaty tylko intrygi wobec egzekutora, pokazuje że posiada gotówkę, a nie zamierza zapłacić zaległości?

  • Czy w takim przypadku, jeżeli poborca uzna to za konieczne i cel egzekucji tego wymaga może przeprowadzić rewizję osobistą w urzędzie?

  • Co z odebraną gotówką, czy za tę czynność odebrania i pobrania w urzędzie należy się prowizja?

 

4. Napływają sygnały, że wprowadzając wytyczne z dnia 12 listopada 2009 r. Ministerstwa Finansów w zakresie pobieranej gotówki w urzędzie, drastycznie spadają wyniki pracy komórek egzekucyjnych, a tym samym wpływ należności publicznoprawnych do budżetu Państwa.

  • Czy twórcy feralnego pisma Ministerstwa Finansów przewidzieli skutki, dla budżetu, wprowadzenia restrykcji wobec tej grupy pracowników?

 

 

5. W ostatnim okresie czasu przeprowadzone zostały kontrole w urzędach skarbowych, gdzie zarzuca się pracodawcy nieprawidłowość czasu pracy poborcy, bowiem w zasadzie czas pracy poborcy jest nienormowany i wykonuje czynności w różnych godzinach, ale również nie jest zgodny z czasem pracy urzędu wynikającym z kodeksu pracy.

  • Jak w takiej sytuacji ustalić czas pracy poborcy skarbowego by był zgodny z kodeksem pracy oraz ustawą o służbie cywilnej?

 

6. Egzekutor skarbowy udając się w teren wykonuje swoje czynności w zasadzie w pojedynkę, gdzie jak nikt inny narażony jest na agresję ze strony zobowiązanych i osób postronnych, napady z zagrożeniem utraty zdrowia i życia oraz utraty gotówki jako mienia państwowego.

  • Czy przewiduje się dodatkowo ubezpieczenie pracowników egzekucji od następstw nieszczęśliwych wypadków oraz odpowiedzialności cywilnej?

  • Co Ministerstwo zamierza zrobić by praca pracowników wykonujących egzekucję w terenie była bezpieczna?

  • Czy przewiduje się objęcie dodatkową opieką lekarska tych pracowników w przypadku na zapadniecie na choroby związane ze stresem i inne w wyniku trudnych warunków pracy?

  • Czy Ministerstwo Finansów prowadzi monitoring ryzyka zawodowego pracowników egzekucji?

 

To tylko niewiele z nielicznych spraw kierowanych do Związku Zawodowego Pracowników Egzekucji, na które oczekujemy wyczerpującej odpowiedzi.

Rada Krajowa

Związku Zawodowego Egzekucji Administracyjnej