Art. 1. W roku 2021 środki, o których mowa w art. 70a ust. 7 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 2215), zwanej dalej „ustawą - Karta Nauczyciela”, przeznaczone na realizację ogólnokrajowych zadań w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli wyodrębnia się w budżecie ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w łącznej wysokości do 2700 średnich wynagrodzeń nauczyciela dyplomowanego ustalonego w oparciu o kwotę bazową, o której mowa w art. 30 ust. 3 ustawyKarta Nauczyciela, obowiązującą w dniu 1 stycznia 2018 r.
Art. 2. W roku 2021 środki, o których mowa w:
1) art. 49 pkt 2 ustawy - Karta Nauczyciela, na wypłaty nagród dla nauczycieli za ich osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze wyodrębnia się w budżetach wojewodów łącznie w wysokości do 2744 średnich wynagrodzeń nauczyciela stażysty,
2) art. 49 ust. 1 pkt 3 ustawy - Karta Nauczyciela, na wypłaty nagród dla nauczycieli za ich osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze wyodrębnia się w budżecie ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w wysokości do 2015 średnich wynagrodzeń nauczyciela stażysty
- ustalonych w oparciu o kwotę bazową, o której mowa w art. 30 ust. 3 ustawy - Karta Nauczyciela, obowiązującą w dniu 1 stycznia 2018 r.
Art. 3. W roku 2021 środki, o których mowa w art. 70a ust. 4 ustawy - Karta Nauczyciela, na wspieranie organizacji doradztwa metodycznego na obszarze województwa ustala się w oparciu o średnie wynagrodzenie nauczyciela dyplomowanego wyliczone na podstawie kwoty bazowej, o której mowa w art. 30 ust. 3 ustawy - Karta Nauczyciela, obowiązującej w dniu 1 stycznia 2020 r.
Art. 4. W roku 2021 do ustalania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli, o którym mowa w art. 53 ust. 1 ustawy - Karta Nauczyciela, stosuje się kwotę bazową obowiązującą w dniu 1 stycznia 2018 r.
Art. 5. W roku 2021 fundusz socjalny, o którym mowa w art. 27 ust. 7 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2020 r. poz. 586), tworzy się z odpisu w wysokości 0,6% środków zaplanowanych w ustawie budżetowej na rok 2018 z dnia 11 stycznia 2018 r. (Dz. U. poz. 291) na emerytury i renty.
Art. 6. W roku 2021 fundusz socjalny, o którym mowa w art. 27 ust. 1a ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno- Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2020 r. poz. 723), tworzy się z odpisu w wysokości 0,5% środków zaplanowanych w ustawie budżetowej na rok 2018 z dnia 11 stycznia 2018 r. na emerytury i renty.
Art. 7. 1. Wielkość wynagrodzeń, z wyłączeniem wynagrodzeń finansowanych w ramach programów realizowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869, z późn. zm.[2]), zwanej dalej „ustawą o finansach publicznych”, nie może przekroczyć w roku 2021 wielkości wynagrodzeń zaplanowanych w ustawie budżetowej na rok 2020 z dnia 14 lutego 2020 r. (Dz. U. poz. 571) albo wynikających z planów finansowych na rok 2020, w przypadku gdy nie są one ujmowane w ustawie budżetowej przy uwzględnieniu skutków przechodzących wzrostu funduszu wynagrodzeń w roku 2020, z zastrzeżeniem ust. 3, w następujących jednostkach sektora finansów publicznych:
1) urzędach organów władzy państwowej, kontroli, ochrony prawa, sądach i trybunałach wymienionych w art. 139 ust. 2 ustawy o finansach publicznych;
2) państwowych instytucjach kultury;
3) Narodowym Funduszu Zdrowia.
- Wielkość wynagrodzeń, z wyłączeniem wynagrodzeń finansowanych w ramach programów realizowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy o finansach publicznych, nie może w roku 2021 przekroczyć wielkości wynagrodzeń ustalonych w planach finansowych ujętych w projekcie ustawy budżetowej na rok 2021 przedłożonym Sejmowi, z zastrzeżeniem 3, w następujących jednostkach sektora finansów publicznych:
1) agencjach wykonawczych;
2) instytucjach gospodarki budżetowej;
3) państwowych funduszach celowych;
4) Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i funduszach zarządzanych przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
5) innych państwowych osobach prawnych należących do sektora finansów publicznych, o których mowa w art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych.
- Do wielkości wynagrodzeń, o których mowa w ust. 1 i 2, nie wlicza się wynagrodzeń:
1) przyznanych z rezerw celowych;
2) wynikających ze wzrostu dodatkowego wynagrodzenia rocznego, o którym mowa w ustawie z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1872);
3) w zakresie państwowych instytucji kultury w łącznej wysokości 35 431 tys. zł.
- W przypadku zmiany formy organizacyjno-prawnej jednostki lub podmiotu prawnego, o których mowa w ust. 1 i 2, wielkość wynagrodzeń w roku 2021 ustala się w warunkach porównywalnych z roku 2020.
- Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, wyrazić zgodę na zwiększenie wielkości wynagrodzeń w jednostce powstałej w wyniku przekształcenia jednostki sektora finansów publicznych z pominięciem ograniczeń, o których mowa w ust. 1 i 2, w przypadku przeniesienia zadań z innej jednostki sektora finansów publicznych, nie więcej niż o kwotę zmniejszenia wielkości wynagrodzeń w jednostce, z której przeniesiono zadanie, uwzględniając konieczność prawidłowej realizacji zadań
Art. 8. 1. Wielkość wynagrodzeń w podmiotach, o których mowa w art. 7 ust. 1, finansowanych w ramach programów realizowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy o finansach publicznych, w roku 2021 może przekroczyć wielkość wynagrodzeń finansowanych z udziałem tych środków, zaplanowanych w ustawie budżetowej na rok 2020 z dnia 14 lutego 2020 r. albo wynikających z planów finansowych na rok 2020, w przypadku gdy plany te nie są ujmowane w ustawie budżetowej, w części finansowanej lub refundowanej z tych środków, zaś w części współfinansowania krajowego jedynie wówczas, gdy te zwiększane wynagrodzenia są finansowane w wysokości co najmniej 70%, a w przypadku Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 - co najmniej 63%, ze środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy o finansach publicznych. Przepis art. 7 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
- Wielkość wynagrodzeń w podmiotach, o których mowa w art. 7 ust. 2, finansowanych w ramach programów realizowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy o finansach publicznych lub z przychodów, których źródłem jest odpłatne wykonywanie zadań związanych z realizacją przez organ założycielski projektu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy o finansach publicznych, w roku 2021 może przekroczyć wielkość wynagrodzeń ustalonych w planach finansowych ujętych w projekcie ustawy budżetowej na rok 2021 przedłożonym Sejmowi albo wynikających z planów finansowych na rok 2021, w przypadku gdy plany te nie są ujmowane w ustawie budżetowej, w części finansowanej lub refundowanej z tych środków, zaś w części współfinansowania krajowego jedynie wówczas, gdy te zwiększane wynagrodzenia lub projekt realizowany przez organ założycielski są finansowane w wysokości co najmniej 70%, a w przypadku Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 co najmniej 63%, ze środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy o finansach publicznych. Przepis art. 7 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
- Prezes Rady Ministrów może, w drodze rozporządzenia, wyrazić zgodę na zwiększenie wielkości wynagrodzeń niezależnie od ograniczeń, o których mowa w ust. 1 i 2, uwzględniając stan finansów publicznych państwa, konieczność zapewnienia prawidłowej realizacji zadań publicznych oraz źródło finansowania zwiększenia wielkości wynagrodzeń.
Art. 9. Przez wynagrodzenia, o których mowa w art. 7 i art. 8, rozumie się wydatki pieniężne oraz wartość świadczeń w naturze, wypłacane sędziom, prokuratorom, posłom, senatorom oraz pracownikom zatrudnionym na podstawie stosunku pracy, z wyjątkiem osób kierujących w rozumieniu ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. z 2019 r. poz. 2136), zaliczone - według zasad statystyki zatrudnienia i wynagrodzeń określonych przez Główny Urząd Statystyczny - do „wynagrodzeń bez wypłat z zysku.”.
Art. 10.
1. W roku 2021 podstawę ustalenia wynagrodzenia zasadniczego sędziego Trybunału Konstytucyjnego, o której mowa w art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 30 listopada 2016 r. o statusie sędziów Trybunału Konstytucyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 1422), stanowi przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2019 r. ogłoszone w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
- Ilekroć w odrębnych przepisach jest mowa o podstawie wynagrodzenia sędziego Trybunału Konstytucyjnego określonej w art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 30 listopada 2016 r. o statusie sędziów Trybunału Konstytucyjnego, w roku 2021 za podstawę tę przyjmuje się przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2019 r. ogłoszone w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
Art. 11.
1. W roku 2021 podstawę ustalenia wynagrodzenia zasadniczego sędziego, o której mowa w art. 91 § 1c ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów (Dz. U. z 2020 r. poz. 365, 288, 875 i 1086), stanowi przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2019 r. ogłoszone w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
- Ilekroć w odrębnych przepisach jest mowa o podstawie wynagrodzenia sędziego określonej w art. 91 § 1c ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych, w roku 2021 za podstawę tę przyjmuje się przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2019 r. ogłoszone w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
Art. 12. 1. W roku 2021 podstawę ustalenia wynagrodzenia zasadniczego sędziego Sądu Najwyższego, o której mowa w art. 48 § 2 ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o Sądzie Najwyższym (Dz. U. z 2019 r. poz. 825 oraz z 2020 r. poz. 190), stanowi przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2019 r. ogłoszone w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
- Ilekroć w odrębnych przepisach jest mowa o podstawie wynagrodzenia sędziego Sądu Najwyższego określonej w art. 48 § 2 ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o Sądzie Najwyższym, w roku 2021 za podstawę tę przyjmuje się przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2019 r. ogłoszone w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
Art. 13. 1. W roku 2021 podstawę ustalenia wynagrodzenia zasadniczego prokuratora, o której mowa w art. 123 § 1 ustawy z dnia 28 stycznia 2016 r. - Prawo o prokuraturze (Dz. U. z 2019 r. poz. 740 oraz z 2020 r. poz. 190 i 875), stanowi przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2019 r. ogłoszone w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
- Ilekroć w odrębnych przepisach jest mowa o podstawie wynagrodzenia prokuratora określonej w art. 123 § 1 ustawy z dnia 28 stycznia 2016 r. - Prawo o prokuraturze, w roku 2021 za podstawę tę przyjmuje się przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2019 r. ogłoszone w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
Art. 14. W roku 2021 podstawę wymiaru, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 11 ustawy z dnia 9 czerwca 2016 r. o zasadach kształtowania wynagrodzeń osób kierujących niektórymi spółkami (Dz. U. z 2019 r. poz. 1885 i 2217 oraz z 2020 r. poz. 284), stanowi przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w czwartym kwartale 2016 r.
Art. 15. W roku 2021 podstawę do ustalenia maksymalnej wysokości wynagrodzenia miesięcznego, o którym mowa w art. 8 ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. z 2019 r. poz. 2136), stanowi przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w czwartym kwartale 2019 r.
Art. 16. 1. W roku 2021 w służbie cywilnej nie tworzy się funduszu nagród, o którym mowa w art. 93 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 265 i 285).
- W roku 2021 członkom korpusu służby cywilnej można przyznać nagrodę za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia.
Art. 17. 1. W roku 2021 nie tworzy się funduszu nagród, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 24 ust. 2 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 537).
- W roku 2021 pracownikom urzędów państwowych, o których mowa w ustawie z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych, można przyznać nagrodę za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia.
Art. 18. 1. W roku 2021 w jednostkach podległych Prezesowi Rady Ministrów, ministrowi kierującemu działem administracji rządowej albo wojewodzie oraz w jednostkach nadzorowanych przez te organy nie tworzy się funduszu nagród za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej dla pracowników, do których stosuje się przepisy wydawane na podstawie art. 773 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1320), w ramach środków planowanych na wynagrodzenia osobowe danej jednostki, określonych w ustawie budżetowej na rok 2021 albo wynikających z planu finansowego na rok 2021 w przypadku gdy nie są one ujmowane w ustawie budżetowej.
- W roku 2021 pracownikom jednostek, o których mowa w ust. 1, może być przyznana nagroda za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia.
Art. 19. 1. W roku 2021 w jednostkach:
1) podległych Prezesowi Rady Ministrów, ministrowi kierującemu działem administracji rządowej albo wojewodzie oraz w jednostkach nadzorowanych przez te organy,
2) sektora finansów publicznych, o których mowa w art. 9 pkt 5-9, pkt 13 z wyłączeniem samorządowych instytucji kultury oraz pkt 14 z wyłączaniem innych samorządowych osób prawnych ustawy o finansach publicznych
- do których nie mają zastosowania przepisy art. 16-18, nie tworzy się funduszu nagród za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej w ramach środków planowanych na wynagrodzenia osobowe danej jednostki, określonych w ustawie budżetowej na rok 2021 albo wynikających z planu finansowego na rok 2021, w przypadku gdy nie są one ujmowane w ustawie budżetowej.
- W roku 2021 pracownikom jednostek, o których mowa w ust. 1, może być przyznana nagroda za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia.
Art. 20. 1. W roku 2021 nie tworzy się funduszu nagród, o którym mowa w art. 271 ust. 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej (Dz. U. 2020 r. poz. 286, 288 i 1086).
- W roku 2021 może być przyznana nagroda za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej ekspertom, asesorom i aplikantom eksperckim, zatrudnionym w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej, w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia.
Art. 21. 1. W roku 2021 nie tworzy się funduszu nagród ze środków, o których mowa w art. 46 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2016 r. o Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2020 r. poz. 762).
- W roku 2021 może być przyznana nagroda za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej radcom i referendarzom oraz pozostałym pracownikom Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej z funduszu nagród utworzonego ze środków, o których mowa w art. 46 ust. 2 pkt 2 ustawy, o której mowa w ust. 1, lub w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia.
Art. 22. 1. W roku 2021 nie tworzy się funduszu nagród, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 220 ust. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 505, 568, 695, 1087 i 1106).
- W roku 2021 funkcjonariuszom Służby Celno-Skarbowej może zostać przyznana nagroda pieniężna, o której mowa w art. 219 ust. 1 pkt 3 i art. 238 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej, w ramach posiadanych środków na uposażenia.
Art. 23. W roku 2021:
- nie tworzy się funduszu nagród i zapomóg, o którym mowa w art. 110a ust. 3 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2020 r. poz. 360 i 956), zwanej dalej „ustawą o Policji”;
- 121g ust. 2 ustawy o Policji, nie stosuje się;
- policjantom można przyznać nagrodę motywacyjną, w formie pieniężnej, o której mowa w art. 110a ust. 1 ustawy o Policji i nagrodę, o której mowa w art. 121g ust. 1 ustawy o Policji, w ramach posiadanych środków na uposażenia.
Art. 24. 1. W roku 2021 tworzy się w Policji fundusz zapomóg dla policjantów w wysokości 0,25% planowanych na dany rok kalendarzowy środków na uposażenie zasadnicze wraz z dodatkami do uposażenia o charakterze stałym.
- Minister właściwy do spraw wewnętrznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw pracy oraz ministrem właściwym do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki i tryb przyznawania w roku 2021 policjantom zapomóg, o których mowa w art. 110a ust. 2, ustawy o Policji, tryb postępowania oraz przełożonych właściwych w zakresie przyznawania tych zapomóg, sposób tworzenia funduszu zapomóg dla policjantów, jednostki Policji, w których tworzy się fundusz zapomóg, a także sposoby ustalania i warunki zwiększania jego wysokości dla poszczególnych dysponentów, mając na względzie celową i racjonalną politykę w zakresie dysponowania środkami finansowymi.
Art. 25. 1.W roku 2021:
- nie tworzy się funduszu nagród i zapomóg, o którym mowa w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 114 ust. 4 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 305, 730 i 1726), zwanej dalej „ustawą o Straży granicznej”;
- 125g ust. 2 ustawy o Straży Granicznej nie stosuje się;
- funkcjonariuszom Straży Granicznej można przyznać nagrodę:
1) za wzorowe wykonywanie zadań służbowych, w szczególności za dokonanie czynu świadczącego o odwadze funkcjonariusza oraz za służbę w trudnych warunkach wymagającą znacznego nakładu pracy, a także za przejawianie szczególnej inicjatywy w służbie, o której mowa w art. 125g ust. 1 ustawy o Straży Granicznej
- w ramach posiadanych środków na uposażenia.
- Nagroda roczna, o której mowa w art. 113a ustawy o Straży Granicznej, jest wypłacana z wyodrębnionych na ten cel środków na uposażenia na dotychczasowych zasadach.
Art. 26. 1. W roku 2021 tworzy się w Straży Granicznej fundusz zapomóg dla funkcjonariuszy Straży Granicznej w wysokości 0,25% planowanych na dany rok kalendarzowy środków na uposażenia zasadnicze wraz z dodatkami do uposażenia o charakterze stałym.
- Minister właściwy do spraw wewnętrznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw pracy oraz ministrem właściwym do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze rozporządzenia, wysokość funduszu na zapomogi dla funkcjonariuszy Straży Granicznej w roku 2021, warunki przyznawania zapomóg, okoliczności uzasadniające przyznanie funkcjonariuszowi zapomogi, właściwość przełożonych oraz tryb postępowania w tych sprawach, mając na względzie celową i racjonalną politykę w zakresie dysponowania środkami finansowymi.
Art. 27. 1. W roku 2021:
- nie tworzy się funduszu nagród i zapomóg, na podstawie art. 173 ust. 3 ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o Służbie Ochrony Państwa (Dz. U. z 2020 r. poz. 384 i 695), zwanej dalej „ustawą o SOP”;
- funkcjonariuszowi Służby Ochrony Państwa można przyznać nagrodę:
a) za uzyskiwanie znaczących wyników w służbie, wykonywanie zadań służbowych w szczególnie trudnych warunkach lub wymagających znacznego nakładu pracy, zaangażowania i odpowiedzialności, a także w razie dokonania czynu świadczącego o wyjątkowej odwadze funkcjonariusza,
b) o której mowa w art. 199 ust. 5 ustawy o SOP
- w ramach posiadanych środków na uposażenia.
- Nagroda roczna, o której mowa w art. 174 ustawy o SOP, jest wypłacana z wyodrębnionych na ten cel środków na uposażenia na dotychczasowych zasadach.
Art. 28. 1. W roku 2021 tworzy się w Służbie Ochrony Państwa fundusz zapomóg dla funkcjonariuszy w wysokości 0,25% planowanych na dany rok kalendarzowy środków na uposażenia.
- Minister właściwy do spraw wewnętrznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw pracy oraz ministrem właściwym do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze rozporządzenia, wysokość i sposób przyznawania zapomóg funkcjonariuszom Służby Ochrony Państwa w roku 2021, mając na względzie zapewnienie adekwatności zapomóg do sytuacji tych funkcjonariuszy.
Art. 29. 1. W roku 2021:
- nie tworzy się funduszu nagród i zapomóg, o którym mowa w art. 95b ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r . o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1123), zwanej dalej „ustawą o PSP”;
- 105g ust. 2 ustawy o PSP, nie stosuje się;
- strażakowi można przyznać nagrodę:
a) za wzorowe wykonywanie zadań służbowych, szczególne osiągnięcia w służbie, realizowanie zadań w szczególnie trudnych warunkach lub wymagających znacznego nakładu pracy,
b) o której mowa w art. 105g ust. 1 ustawy o PSP
- w ramach posiadanych środków na uposażenia.
- Nagroda roczna, o której mowa w art. 95 ustawy o PSP, jest wypłacana z wyodrębnionych na ten cel środków na uposażenia na dotychczasowych zasadach.
Art. 30. 1. W roku 2021 tworzy się w Państwowej Straży Pożarnej fundusz zapomóg dla strażaków w wysokości 0,25% planowanych na dany rok kalendarzowy środków na uposażenie zasadnicze wraz z dodatkami do uposażenie o charakterze stałym.
- Minister właściwy do spraw wewnętrznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw pracy oraz ministrem właściwym do spraw zabezpieczenia społecznego, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki i tryb przyznawania w roku 2021 strażakom zapomóg, o których mowa w art. 95a ustawy o PSP, w których tworzy się fundusz zapomóg, mając na względzie celową i racjonalną politykę w zakresie dysponowania środkami finansowymi.
Art. 31. W roku 2021:
- nie tworzy się funduszu nagród i zapomóg o którym mowa w art. 84 ust. 1b ustawy z dnia11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 860), zwanej dalej „ustawą o służbie wojskowej”;
- 89c ust. 2 ustawy o służbie wojskowej, nie stosuje się;
- nagrody uznaniowe dla żołnierzy zawodowych, o których mowa w art. 84 ust. 1 pkt 1 i 1d ustawy o służbie wojskowej oraz nagrody, o których mowa w art. 89c ust. 1 ustawy o służbie wojskowej, mogą być przyznawane w ramach środków posiadanych na uposażenia.
Art. 32. 1. W roku 2021 tworzy się fundusz zapomóg dla żołnierzy zawodowych w wysokości 0,5% planowanych na dany rok kalendarzowy środków na uposażenia żołnierzy zawodowych.
- Minister Obrony Narodowej, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw pracy i ministrem właściwym do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze rozporządzenia, sposób ustalania w roku 2021 wysokości środków funduszu pozostających w dyspozycji Ministra Obrony Narodowej oraz dowódców jednostek wojskowych, o których mowa w art. 104 ustawy o służbie wojskowej, i dowódców jednostek wojskowych niebędących państwowymi jednostkami budżetowymi, uwzględniając formę organizacyjno-prawną jednostki wojskowej, w której tworzony jest fundusz.
Art. 33. W roku 2021:
1) nie tworzy się funduszu nagród i zapomóg, o którym mowa w art. 205 ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej (Dz. U. z 2020 r. poz. 848);
2) art. 60h ust. 2 ustawy, o której mowa w pkt 1, nie stosuje się;
- funkcjonariuszowi Służby Więziennej można przyznać nagrodę:
- za wzorowe wykonywanie obowiązków, przejawianie inicjatywy w służbie i doskonalenie kwalifikacji zawodowych
- o której mowa w art. 60h ust. 1 ustawy, o której mowa w pkt 1
- w ramach posiadanych środków na uposażenia.
Art. 34. 1. W roku 2021 w Służbie Więziennej tworzy się fundusz zapomóg dla funkcjonariuszy w wysokości 0,17% planowanych na dany rok kalendarzowy środków na uposażenia zasadnicze wraz z dodatkami do uposażenia o charakterze stałym.
- Minister Sprawiedliwości w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw pracy i ministrem właściwym do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze rozporządzenia:
1) sposoby ustalania i warunki zwiększania wysokości funduszu dla poszczególnych jednostek organizacyjnych w roku 2021,
2) tryb postępowania oraz właściwość przełożonych w zakresie przyznawania i wypłaty zapomóg
- mając na względzie celową i racjonalną politykę wynagrodzeń w zakresie dysponowania środkami finansowymi.
Art. 35. Ograniczenia, o których mowa w art. 16-23, art. 25, art. 27, art. 29, art. 31oraz art. 33, nie mają zastosowania do projektów realizowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych, w części finansowanej lub refundowanej z tych środków, zaś w części współfinansowania krajowego jedynie wówczas, gdy projekty te finansowane są w wysokości co najmniej 70%, a w przypadku Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 - co najmniej 63%, ze środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych.
Art. 36. W roku 2021 dysponent Funduszu Pracy, nie może dokonywać, bez zgody ministra właściwego do spraw finansów publicznych, przesunięć wydatków przewidzianych w planie Funduszu Pracy, realizowanych w ramach środków Unii Europejskiej, w celu ich przeniesienia na zadania realizowane bez udziału środków europejskich.
Art. 37. W roku 2021:
1) świadczenia, o których mowa w:
a) art. 1 ustawy z dnia 6 lipca 2007 r. o ekwiwalencie pieniężnym z tytułu prawa do bezpłatnego węgla dla osób uprawnionych z przedsiębiorstw robót górniczych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1192),
b) art. 12 ustawy z dnia 7 września 2007 r. o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego (Dz. U. z 2019 r. poz. 1821),
2) koszty obsługi wypłat świadczeń, o których mowa w pkt 1
- są finansowane ze środków budżetu państwa z części, której dysponentem jest Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Art. 38. W roku 2021 przepisu art. 140 ust. 3 ustawy o finansach publicznych nie stosuje się.
Art. 39. W roku 2021 do rezerwy utworzonej na podstawie art. 140 ust. 4 ustawy o finansach publicznych nie stosuje się ograniczeń wskazanych w tym przepisie.
Art. 40. Przepisów art. 119, art. 121 oraz art. 122 ust. 1 pkt 2 lit. b i c ustawy o finansach publicznych nie stosuje się do ustawy budżetowej na rok 2021 w odniesieniu do środków w ramach polityki spójności oraz wspólnej polityki rybołówstwa dla Perspektywy Finansowej 2021-2027.
Art. 41. Przepisu art. 122 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy o finansach publicznych nie stosuje się do ustawy budżetowej na rok 2021 w odniesieniu do wydatków w ramach wspólnej polityki rolnej.
Art. 42. W roku 2021 środki z budżetu państwa przekazywane przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w formie dotacji przeznacza się także na rekompensatę składek przekazywanych na rzecz otwartych funduszy emerytalnych, o ile nie znajdują pokrycia w zrealizowanych przychodach z tytułu prywatyzacji majątku Skarbu Państwa.
Art. 43. W roku 2021 środki Funduszu - Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, o którym mowa w art. 80d ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 110, 284, 568, 695 i 1087), przeznacza się także na finansowanie zadań ministra właściwego do spraw informatyzacji związanych z informatyzacją państwa.
Art. 44. W roku 2021 Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów może udzielić z budżetu państwa dotacji celowej instytucji gospodarki budżetowej Centrum Obsługi Administracji Rządowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji zadań inwestycyjnych oraz remontów w nieruchomościach stanowiących wyposażenie lub przekazanych w użyczenie Centrum Obsługi Administracji Rządowej, do wysokości 2 875 tys. zł.
Art. 45. W roku 2021 minister właściwy do spraw finansów publicznych, na zgodne wnioski Ministra Obrony Narodowej oraz właściwego dysponenta części budżetowej, może dokonywać przeniesień wydatków zaplanowanych w dziale „obrona narodowa” między częściami budżetu państwa.
Art. 46. W roku 2021 minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek Ministra Obrony Narodowej, może dokonywać przeniesień wydatków zaplanowanych w części 29 - Obrona narodowa pomiędzy działami klasyfikacji wydatków budżetu państwa.
Art. 47. W roku 2021 przedsięwzięcia związane z zapobieganiem negatywnym skutkom deficytu pilotów w Śmigłowcowej Służbie Ratownictwa Medycznego (HEMS), modernizacja samolotowego zespołu transportowego w Lotniczym Pogotowiu Ratunkowym w Warszawie oraz budowa nowej bazy Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego (HEMS) są finansowane w ramach wydatków, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, do kwoty 15 340 tys. zł.
Art. 48. W roku 2021 na finansowanie potrzeb obronnych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1453 i 2020), przeznacza się również wydatki:
1) Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych, o którym mowa w art. 11 ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, w kwocie nie niższej niż 175 827 tys. zł,
2) Agencji Mienia Wojskowego przeznaczone ze środków własnych Agencji Mienia Wojskowego na inwestycje internatowe i mieszkaniowe, w kwocie nie niższej niż 29 856 tys. zł
-w łącznej wysokości z wydatkami budżetu państwa nie niższej niż 2,2% Produktu Krajowego Brutto.
Art. 49. W roku 2021 przepisu art. 460 ust. 10 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r. poz. 85, 374, 695, 875 i 1086), zwanej dalej „ustawą o szkolnictwie wyższym”, nie stosuje się.
Art. 50. 1. W roku 2021 środki finansowe, o których mowa w art. 365 pkt 2 lit. e ustawy o szkolnictwie wyższym, przekazuje się uczelniom, o których mowa w art. 389 ust. 1 tej ustawy, w formie skarbowych papierów wartościowych.
- Wartość nominalna skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1, wynosi 11% wysokości subwencji ustalonej w roku 2019 dla danej uczelni na podstawie algorytmów, o których mowa w art. 368 ust. 2 i 3 ustawy o szkolnictwie wyższym. Wartość obliczoną w ten sposób zaokrągla się do 1 tys. zł.
- Wartość nominalna zobowiązań z tytułu wyemitowanych skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1, nie może przekroczyć kwoty 496 733 tys. zł.
- Minister właściwy do spraw budżetu przekazuje skarbowe papiery wartościowe podmiotom, o których mowa w ust. 1, na wniosek ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, w terminie 45 dni od dnia otrzymania tego wniosku.
- Minister właściwy do spraw budżetu określi, przez wydanie listu emisyjnego, warunki emisji skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1, oraz sposób realizacji świadczeń z nich wynikających.
- List emisyjny zawiera w szczególności:
1) datę emisji;
2) powołanie podstawy prawnej emisji;
- jednostkową wartość nominalną;
- walutę, w której może następować emisja, lub sposób określenia waluty emisji;
- cenę lub sposób jej ustalenia;
- stopę procentową lub sposób jej obliczania;
- określenie sposobu i terminów wypłaty należności głównej oraz ewentualnych należności ubocznych;
- termin wykupu oraz zastrzeżenia w przedmiocie możliwości wcześniejszego
- Emisja skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1, następuje z dniem zarejestrowania skarbowych papierów wartościowych w depozycie papierów wartościowych, w kwocie równej wartości nominalnej wyemitowanych skarbowych papierów wartościowych.
- Do emisji skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1, przepisów 98 i art. 102 ustawy o finansach publicznych oraz przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 97 tej ustawy, nie stosuje się.
- Środki uzyskane z tytułu skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1, mogą być przeznaczone na finansowanie przez uczelnie zadań realizujących cele, o których mowa w art. 365 pkt 1 lit. a-c i pkt 2 lit. a-d ustawy o szkolnictwie wyższym.
- Do czynności prawnych w zakresie rozporządzania skarbowymi papierami wartościowymi przez uczelnie, o których mowa w ust. 1, przepisu art. 423 ust. 2 ustawy o szkolnictwie wyższym oraz przepisów 38-41 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 735), nie stosuje się.
Art. 51. Do umów, o których mowa w art. 389 ust. 1 ustawy o szkolnictwie wyższym, zawartych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się warunki finansowania i przekazywania środków określone w art. 50.
Art. 52. Z dniem wejścia w życie ustawy umarza się pożyczkę udzieloną Funduszowi Solidarnościowemu z Funduszu Rezerwy Demograficznej w roku 2019.
Art. 53. W ustawie z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1070) po art. 5i dodaje się art. 5j w brzmieniu:
„Art. 5j. W 2021 r. przez przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej, o którym mowa w art. 5 ust. 2, należy rozumieć przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w drugim półroczu 2018 r. ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 5 ust. 7.”.
Art. 54. W ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2020 poz. 1409) wprowadza się następujące zmiany:
1) po art. 108c dodaje się art. 108d w brzmieniu:
„Art. 108d. 1. W roku 2021 w celu wsparcia samorządów powiatów, realizujących zadania na rzecz aktywizacji bezrobotnych, minister właściwy do spraw pracy przekazuje tym samorządom środki Funduszu Pracy, na finansowanie kosztów określonych w ust. 2.
- W roku 2021 na dofinansowanie kosztów wynagrodzeń zasadniczych, o których mowa w przepisach o pracownikach samorządowych, oraz składek na ubezpieczenia społeczne od wypłaconego dofinansowania do wynagrodzeń zasadniczych pracowników powiatowego urzędu pracy, realizujących zadania określone ustawą, przeznacza się środki w wysokości 8% kwoty środków ustalonej dla województw na podstawie umów, o których mowa w art. 109 ust. 7, na realizację projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego.
- Środki, o których mowa w ust. 2, są przekazywane w wysokości proporcjonalnej do udziału powiatowego urzędu pracy w wydatkach ogółem w skali kraju poniesionych w roku 2019 z Funduszu Pracy na realizację programów na rzecz promocji zatrudnienia, wykazanych w informacji uzyskanej na podstawie badań statystycznych prowadzonych wspólnie przez ministra właściwego do spraw pracy i Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, zgodnie z przepisami o statystyce publicznej.
- Kwota środków, o których mowa w ust. 3, jest przekazywana samorządom powiatów w okresach miesięcznych, w wysokości 1/12 kwoty ustalonej na rok 2021.
- Środki, o których mowa w ust. 2, niewykorzystane do dnia 31 grudnia 2021 r., podlegają zwrotowi na rachunek dysponenta Funduszu Pracy do dnia 31 stycznia 2022 r.
- Przekazane samorządom powiatów kwoty środków, o których mowa w ust. 2, stanowią dochód powiatu, o którym mowa w art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu ”;
2) w art. 109 po ust. 2u dodaje się ust. 2v i 2w w brzmieniu:
„2v. W roku 2021 w kwocie środków Funduszu Pracy określonej w planie finansowym Funduszu Pracy na rok 2021, która może być wydatkowana na realizację programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej, minister właściwy do spraw pracy ustala kwotę środków (limity) Funduszu Pracy na finansowanie zadań realizowanych w województwie w wysokości odpowiadającej sumie kwot środków ustalonych na podstawie umowy, o której mowa w ust. 7, na realizację projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego i kwot środków przeznaczonych na realizację programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej, ustalonych według algorytmu, o którym mowa w ust. 2.
2w. Do ustalenia kwot środków (limitów) Funduszu Pracy, o których mowa w ust. 2v, według algorytmu, o którym mowa w ust. 2, przyjmuje się kwotę środków w wysokości odpowiadającej kwocie środków określonej w planie finansowym Funduszu Pracy na rok 2021, jaka może być wydatkowana na realizację programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej, pomniejszoną o kwotę rezerwy, o której mowa w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie ust. 11, będącej w dyspozycji ministra właściwego do spraw pracy oraz o kwotę środków ustaloną na podstawie umowy, o której mowa w ust. 7, na realizację projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego.”.
Art. 55. W ustawie z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 2475 i 2493 oraz z 2020 r. poz. 400, 462, 875 i 1378) wprowadza się następujące zmiany:
- użyte w art. 78 w ust. 1, w art. 79 w ust. 1 i 2, w art. 80, w art. 82 w ust. 2 oraz w art. 87 w ust. 1 i 3 wyrazy ,,31 grudnia 2020 r.” zastępuje się wyrazami ,,31 grudnia 2021 r.”;
- w art. 78 dodaje się 6 w brzmieniu:
„6. Zezwolenia na wykonywanie regularnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym, których termin ważności upływa w dniu 31 grudnia 2020 r., wydane na podstawie przepisów dotychczasowych, zachowują ważność do dnia 31 grudnia 2021 r.”;
- użyte w art. 81, w art. 85 w ust. 2 oraz w art. 90 wyrazy ,,1 stycznia 2021 r.” zastępuje się wyrazami ,,1 stycznia 2022 r.”.
Art. 56. W ustawie z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1348) w art. 36 w ust. 1 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) w 2021 r. - 64,24 mln zł, w tym:
- 3,85 mln zł na realizację ustawy przez gminy,
- 7,18 mln zł na realizację ustawy przez ministra właściwego do spraw rodziny,
- 48,46 mln zł na uprawnienia do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego dla rodziców oraz małżonków rodziców posiadających ważną Kartę Dużej Rodziny,
- 4,75 mln zł na uprawnienia do ulgowych opłat za wydanie paszportu;”.
Art. 57. W ustawie z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 17 i 278) w art. 110 w ust. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) 2021 r. - 1584 mln zł;”.
Art. 58. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2021 r.
Za zgodność pod względem prawnym, legislacyjnym i redakcyjnym
Renata Łućko
Zastępca Dyrektora Departamentu Prawnego w Ministerstwie Finansów
/-podpisano kwalifikowanym podpisem elektronicznym /
[1] Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, ustawę z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, ustawę z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym, ustawę z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny i ustawę z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych.
[2] Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2019 r. poz. 1622, 1649, 2020 i 2473 oraz z 2020 r. poz. 284, 374, 568, 695 i 1175.